for tHosE yg nak koMen kat blog-akma nih...silEr leR klik kat READ USER'S COMMENT....TQ!!



Nikmat dan mahal ilmu dan PHD

  1. A motivation supaya diorang pun terus kuat dalam menempuh hardship semasa belajar. Hati kena besar, cita-cita kena tinggi. If you want to survive, niat kenapa nak belajar tu mesti dibesarkan. Kita akan lagi kuat kalau kita work for a greater cause. Kita akan lebih kuat dalam belajar kalau niat kita nak bangunkan agama, ummah, dan negara berbanding belajar hanya untuk diri sendiri sahaja. Beza motivasinya kalau belajar sebab nak jadi macam Einstein berbanding nak jadi engineer biasa kat Kuala Kangsar.
  2. Sebagai panduan, jika dah berkahwin, kejayaan hanya akan datang jika pasangan kita benar-benar faham akan perangai dan niat kita dan sanggup berkorban untuk kita, dan if they do that, sentiasalah hargai segala pengorbanan mereka.
  3. A hint on what to expect, and most of all as a benchmark on how to put a price on knowledge. For me and my family, we have paid dearly, menyebabkan pada kitorang knowledge itu mahal tapi priceless.
  4. An explaination kepada kenapa perangai aku macam ni yg agak “tak serupa orang” dan “keras sangat”.Contohnya, aku selalu cakap pada students post grad aku, “aku appreciate korang punya kesusahan tapi aku tak boleh nak kasihan, sebab that what it takes”.
  5. Dan pengalaman aku juga, bila lihat society di negara maju, mengajar aku tentang bagaimana kemakmuran sesebuah negara dan masyarakat itu bukan sahaja bergantung kepada kerajaan tetapi rakyat juga perlu memainkan peranan yang sama banyak. Dan pada pandangan aku, banyak sangat lagi yg kita perlu lakukan sebagai sebuah masyarakat.Artikel lain dari Dr Airil Yasreen
Nota : Dr Airil merupakan bekas pensyarah kanan di UTM Skudai (2000-2014) sebelum berhijrah ke Universiti Teknologi Petronas. Beliau memperolehi PhD dalam bidang Structural Engineering dari Imperial College of London pada tahun 2007.
 Hari ini me...feeling sedikit down no good mood to read...akma google pengalaman PhD para Dr. yang hebat...n me take down here...c&p hehehhee
 salam daripada 
-akma-
UMP, Pahang
#feeling ngader2 hehehe
 

0 comments:



Post a Comment