for tHosE yg nak koMen kat blog-akma nih...silEr leR klik kat READ USER'S COMMENT....TQ!!



tips for preggy mummy


erm hari ni ibu-Afham aka Akma sj jek...nak n3 manyak2..mls nk join GA..hehe
(sejak ari 2 addict trus blogging)hehehe...so tahun ni ramai gak kawan-kawan yang peknen...x lupe ramai gak yang dah + akan deliver tahun 2010..

so for those yang ngah peknen..nak amalkan sesuatu yang baik+elok utk our baby...boleh lah nk 4llow tips akma nih....bukan semuanya sesuai ngan seseorang 2..tapi mengikut kaedah Islam dan medical..alhamdulillah..aku x banyak mengalami probs mase peknen-kan si tecik Afham ari 2...(khas tuk si Girl & Liza yang ngah peknen 1st baby 2...aku doakan selamat kndgan+deliver nnti - dieorg suke tnyer aku psl prgnancy...& aku suke utk share da' tips wif u ollz..hehe)


untuk surah yang perlu diamalkan:-

1. al fatihah - terang hati n kuatkn daya ingatn
2. maryam - mudahkn bersalin
3. luqman - anak cerdik
4. yusuf - cantik/segak rupa n akhlaknya
5. hujurath - banyakkn susu ibu
6. yaasin - ketenangan hati n anak2 xtpengaruh dgn syaitan
7. taubat - bersihkan jiwa
8. nahl - anak disiplin
9. Suami disuruh bermunajat+doa tengah malam semasa isteri pregnt – surah al-an’am (ayat 103)
10. Al-inshiqaq (84) – ayat 1-6 (untuk mudah deliver, suruh suami baca, tiup dalam air, dan sapukan kat perut, boleh amalkan awal-awal)
11. surah al-haj –elak anak sonsang


tips nih aku amik dari my MOM, & my sis Angah & juge kengkawan laa...Dr. Ani, K.ma , Husna & K.awe...(cdt tuk mereka pntg)hehe


seterusnya...masa peknen...hari2 aku akan:-
* Minum susu anmum@enfa mama
* makan multivitamin - oibimin
* makan buah & sayuran
* elak minum teh/kopi
* sentiasa berdoa kandunganku chat+selamat+sng nk deliver
* bercakap-cakap nge bb in my worms...
* minum air yg bergula juz 1x/day (jgn lebey t diabetes utk preggy mummy)
* x biarkan perot 0 (nanti sakit perot...makan sket2 tp kerap)hehe


Preparation:-

*carikan nama baby - boy+girl
*list barang-barang bb yang perlu dibeli (ikut bulan)
*list barang-barang tuk di bw ke spital (deliver)
*list barang mama utk maser pntang....


**stakat nih dulu laa..yg den ingt...klu ade tmbhan t aku update yer?hehe

noktahku...





4 comments:



girl said...

kma..aku kdg2 smpai ke ptg tak mkn..tak rasa lapar langsung..takpe ke kalo aku tak mkn?

Akma said...

lol girl...hg x lpor eks?aku alwayz lapor...klu x effect prot aku rs x pe..sbb tkt gstrik@angin..cian bb laa kn?hehehe

D@y@H said...

mrs.girl, no worries! as long as you feel fine with it. My 2nd preggy lagi horror from the 1st one. Elok plak, bulan puasa was the 1st trimester..so aku lagi suke puasa daripada mkn.Sbbnye tak nak muntah! alwiz mual n loyo. Tak boleh silap makan. Tp time to time, dh mkn ok dah. Kene la jugak mkn, klu tak baby kamu kecik nanti!

Akma said...

dayah:betol 2..kan kcik sgt cian lak x ckp zat kan?hehehee
girl:aku rs hg ske mngnyah kan?tp jgn mkn jajan tau?ank cpt jaundis t...aka kuning..hehe

Post a Comment