for tHosE yg nak koMen kat blog-akma nih...silEr leR klik kat READ USER'S COMMENT....TQ!!



Blur ...from coursework to research world

Welcome to research world!!!

i feel that it is very excitement..interesting....impressive...but i feel so blur...
memang blur sangat...2bulan dihabiskan dengan main main u know...x 'study '..doing nothing...no research....

(gambar tu ada kaitan tak dengan tittle as above? hahaha)

1 day i meet my sv....my sv said" akma u better go to lab and doing work there, i will book for you if you want"

owh no..it seem like my sv frustrating rite???i am worried..so answer: yes ok please book it for me..tq Dr....

mujur sangat my sv risau dan no input output ok 2 bulan selepas registration..duit mybrain15 dah guna dah..bayar hutang sket..bagi mak n adik2 sket..belanja bulanan dan guess what?i invest for my onl9 boutique...ngeeeeee hehehehehhe

i doing several jobs in 1 time...it is too much commitmentsssss whoaaaaa what a superb of me???not really...tears and stress always be my friend since 2semesters in PhD......

i am a
-student
-onl9 businesswoman
-wife
-mother
-daughter (live with my mom due to my late father pass away 4 years ago, alone mom)
-freelance home baker and part time bakery 'trainer' (x expert pon tapi boleh la because i am passionate of bakery, pastry and desserts) hahahhaa

ok times up..i need to go back home..my children is waiting for me but sadly that they are slept already while i am arrived!!! kesian anak-anak ibu but what to do....weekend i am try my best to spend the splendid n quality time with my lovely and supportive husband and my lovely children anak-anak syurga ibu..inshAllah amin)

ok adiossssssss
-akma-

Journey of PhD

PhD....akma ada terbaca di satu blog by dr wan armizal..katanya untuk mendapat PHD dengan mudah as below:-

1. niat
2. hubungan dengan Allah
"saya juga menjaga ibadah khusus dan am. Antaranya ialah menunaikan solat pada waktunya, solat berjemaah (di surau, dengan rakan-rakan atau keluarga), menunaikan solat sunat seperti solat duha dan tahajud. Saya perasan, ia bagus untuk menjaga hubungan baik dan akrab dengan Sang Pencipta. "

3. Makbul doa ibu
4. Keluarga yang memahami – isteri /suami (pasangan)
5. Memilih penyelia

"Saya sering kali menasihati rakan-rakan yang ingin melanjutkan pengajian mereka agar memilih penyelia dengan teliti. Saya dapati ramai rakan-rakan saya ‘tersangkut’ dek masalah yang ditimbulkan penyelia mereka seperti tidak membaca proposal atau tesis, sukar untuk ditemui atau berbincang, mempunyai agenda tertentu, memperalatkan pelajar dan saranan untuk kajian atau tesis yang tidak konsisten. Saya sangat bersyukur kerana telah memilih penyelia PhD yang tepat. "


6. Disiplin dan kerja keras
7. Kemahiran dalam penyelidikan
8. Banyak membaca dan berbincang / berbahas
“Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan. Bahawa Sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan.” (Al Insyirah: 5-6)

Zig Ziglar, “Rich people have small TVs and big libraries, and poor people have small libraries and big TVs”. Namun bagi saya pula, “Orang yang miskin ‘membesarkan’ (mengutamakan) televisyen. Manakala orang yang kaya ‘membesarkan’ perpustakaan mereka.    


CABARAN YANG DIHADAPI

Dari pengalaman ‘indah’ tersebut, adakah bermaksud saya tidak berhadapan dengan sebarang cabaran atau masalah? Jawapannya mestilah tidak! Banyak cabaran yang saya hadapi sebagaimana orang lain juga. Misalnya:

1. Banyak komitmen 


"Namun, saya menetapkan disiplin tertentu, iaitu saya mesti ‘menyentuh’ penyelidikan dan tesis PhD saya sekurang-kurangnya 3 hingga 4 jam sehari. Inilah yang konsisten saya amalkan.  "

2. Cabaran berkeluarga 

3. Kekurangan kemahiranSebetulnya dalam penyelidikan, memerlukan banyak ilmu, pengetahuan dan kemahiran baru. Kadang-kadang bisa melemahkan semangat. Saya ‘bermazhabkan’ mixed-method, mengaplikasikan kedua-dua pendekatan penyelidikan, iaitu kuantitatif dan kualitatif. Setiap pendekatan memerlukan pengetahuan dan kemahiran khusus, misalnya dalam pendekatan kuantitatif, saya perlu memahami prosedur statistik yang kompleks. Ia termasuklah penggunaan perisian komputer baharu seperti SEM-AMOS.  
 

4. Ketandusan idea dan mood

"Penyelidikan melibatkan proses, proses itu sentiasa berkembang, maka perhatikan setiap proses tersebut. Teliti kerja penyelidikan maka kita akan temui kelemahan dari setiap proses itu, ia pasti akan mendorong kita untuk menambah baiknya. Dengan cara bagaimana? Membaca dan terus membaca. Natijah, idea kita akan bertambah banyak. "  

5. Stres

"Maksudnya, tidak perlu hadirkan stres dalam hidup kita. Kerana apa, dalam hidup ini terlalu banyak perkara yang indah-indah lagi menyenangkan untuk disyukuri, berbanding dengan perkara yang menyedihkan untuk diratapi. Juga sering saya bandingkan realiti dalam usaha menyiapkan PhD (yang perlu banyak membaca, menulis dan menjalankan penyelidikan) dengan keadaan ‘perjuangan’ saudara saya di Palestin. Mudah perjuangan kita di sini berbanding mereka di sana. Maka, perlukah stres?  "

Nikmat dan mahal ilmu dan PHD

  1. A motivation supaya diorang pun terus kuat dalam menempuh hardship semasa belajar. Hati kena besar, cita-cita kena tinggi. If you want to survive, niat kenapa nak belajar tu mesti dibesarkan. Kita akan lagi kuat kalau kita work for a greater cause. Kita akan lebih kuat dalam belajar kalau niat kita nak bangunkan agama, ummah, dan negara berbanding belajar hanya untuk diri sendiri sahaja. Beza motivasinya kalau belajar sebab nak jadi macam Einstein berbanding nak jadi engineer biasa kat Kuala Kangsar.
  2. Sebagai panduan, jika dah berkahwin, kejayaan hanya akan datang jika pasangan kita benar-benar faham akan perangai dan niat kita dan sanggup berkorban untuk kita, dan if they do that, sentiasalah hargai segala pengorbanan mereka.
  3. A hint on what to expect, and most of all as a benchmark on how to put a price on knowledge. For me and my family, we have paid dearly, menyebabkan pada kitorang knowledge itu mahal tapi priceless.
  4. An explaination kepada kenapa perangai aku macam ni yg agak “tak serupa orang” dan “keras sangat”.Contohnya, aku selalu cakap pada students post grad aku, “aku appreciate korang punya kesusahan tapi aku tak boleh nak kasihan, sebab that what it takes”.
  5. Dan pengalaman aku juga, bila lihat society di negara maju, mengajar aku tentang bagaimana kemakmuran sesebuah negara dan masyarakat itu bukan sahaja bergantung kepada kerajaan tetapi rakyat juga perlu memainkan peranan yang sama banyak. Dan pada pandangan aku, banyak sangat lagi yg kita perlu lakukan sebagai sebuah masyarakat.Artikel lain dari Dr Airil Yasreen
Nota : Dr Airil merupakan bekas pensyarah kanan di UTM Skudai (2000-2014) sebelum berhijrah ke Universiti Teknologi Petronas. Beliau memperolehi PhD dalam bidang Structural Engineering dari Imperial College of London pada tahun 2007.
 Hari ini me...feeling sedikit down no good mood to read...akma google pengalaman PhD para Dr. yang hebat...n me take down here...c&p hehehhee
 salam daripada 
-akma-
UMP, Pahang
#feeling ngader2 hehehe